"The Strad" 2006
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anmeldelse - Nordjyske 18/8 2014:
Flot start på Thy Festival - Tore Mortensen
Anmeldelse - Viborg Stifts Folkeblad 20/8 2014
Thy Masterclass skuffer aldrig - Jens Chr Hansen
Anmeldelse - Jyllands Posten 16/8 2010:
John Christiansen
Fine professionelle musikere og pædagoger spiller klassisk musik med internationale talenter. Koncertseriens niveau er højt.
Thy Kammermusikfestivals åbningskoncert i Thisted Kirke
Thy er i øjeblikket landets centrum for stor og levende kammermusik. Den officielle betegnelse er Thy Masterclass, som virker efter det frugtbare system, at en håndfuld pædagog-erfarne professionelle musikere introducerer 15 udvalgte unge internationale musikere i kammermusikkens ånd, sjæl og teknik og lader dem give koncerter, hvor de også selv spiller sammen med dem.
Slå op på www.thymasterclass.dk og opdag, hvor fremragende og spændende koncertprogrammer kan sammenstilles med både ældre og ny musik.
Åbningskoncerten i Thisted Kirke var en rejse værd - den er det også landskabsmæssigt. Trioen med mesterklassen kunstneriske leder og karismatiske fløjtist, den amerikansk-fødte Craig Goodman, den blændende ungarske bratschist Máté Szücs og den danske harpenist Charlotte Nyborg, som her havde en stor aften i hele fire værker, lagde ud med Debussys anden sonate fulgt af Svend Nielsens nye "Intermezzo"...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anmelselse - Thisted Dagblad 16/8 2010:
Henrik Svane
Thy Masterclass - en kærkommen udfordring
Programsætningen vidner om den absolutte kvalitet og professionelle tilrettelægning, som arrangørerne har lagt et kæmpe arbejde i. To værker for fløjte, bratsch og harpe af Claude Debussy og Svend Nielsen indledte koncerten. Svend Nielsens nykomponerede værk kontrasterede Debussys klanglige magi med en til tider statisk melankoli. Komponistens flair for klang, sfærer af flageoletterende passager mellem fløjte og bratsch vævet ind i harpens klanglige kraft og inderlighed, samt hans kendskab til instrumenternes dynamiske og accentuerende muligheder er enestående. Især bratschisten Máté Szücs blændende klang står stærkt i erindringen. Komponisten modtog fortjente klapsalver.
Standarden blandt årets deltagere er atter imponerende. Selvfølgelig, fristes man næsten til at sige med den internationale opmærksomhed der er skabt for Thy Masterclass.......
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anmeldelse - Thisted Dagblad 17/8 2010:
Henrik Svane
Johannes Brahms tog kegler i kirken
Der var stående ovationer til musikerne i Vestervig Kirke søndag den 15. august ved afslutningen af koncerten efter en forrygende fremførelse af Johannes Brahms Kvintet in G-dur, Opus 111, for to violiner, to bratscher og cello.
Koncerten indledtes med Mozarts Kvartet in g-mol, K 478, for violin, bratsch, cello og klaver, fremført af de fire instruktører, Elisabeth Zeuthen Schneider, Máté Szücs, Morten Zeuthen, og Daniel Blumenthal. Med en boblende spillelyst fik Mozarts værk en lethed og klarhed, drevet af især pianistens blændende teknik en skøn fremdrift, distinkt og klart og dynamisk smukt afbalanceret.
Ludwig van Beethovens 7 variationer i Es-dur over Bei Männern, welche Liebe fühlen, fra Mozarts opera Tryllefløjten blev fremført af Morten Zeuthen, cello, og Kai-Yin Huang, klaver. Hendes absolutte følsomhed og virtuositet, klanglige formåen og tekniske beherskelse var overbevisende og smuk. Og i samspillet med Morten Zeuthens fremragende og følsomme - og dramatiske - cellospil opstod en særlig magi og eftertænksomhed....
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anmeldelse - Morsø Folkeblad 19/8 2010:
Gerda Buhl Andersen
Koncert til glæden
Thy Masterclass begejstrede i Ansgarkirken
Måske fik vi den største oplevelse efter pausen, hvor violinisten Suyeon Kang har byttet plads med sin lærer Elisabeth Zeuthen Schneider og her spiller 1. violin i Tchaikovskijs Souvenir de Florence for to violiners, to bratscher og to celli.
Man kan roligt sige, at hun er en førsteviolin, der driver musikken ud over de russiske stepper. Man frygter næsten at det løber løbsk. Men det gør det netop ikke. Og det er det fine ved det. At beherske vildskaben med så stor præcision er ikke enhver violinist forundt.
Klarinettisent Eric Jacobs fra Los Angeles, er for anden gang kommet gennem nåleøjet til Thy Masterclass. I år var der over 100 ansøgere, men kun 14 blev optaget. Cellisten Jacob Shaw fra England skal fra september videreuddanne sig hos sin lærer på Thy Masterclass, Morten Zeuthen på musikkonservatoriet i København. Så ham kommer vi nok også til at høre mere til.